Olielek in de turbo: hoe pak je dat aan?

Situaties van olielekken op een voertuig moeten u waarschuwen en u ertoe aanzetten naar de oorzaken te vragen, aangezien dit kan leiden tot grote mechanische storingen of zelfs mogelijke verkeersongevallen. Er kan aanzienlijke schade ontstaan als u niet oplet. Om te voorkomen dat uw auto defect raakt, moet u in staat zijn de oorzaak van het probleem op te sporen en de juiste oplossing te vinden.

Het principe van een turbo

De turbo is een mechanisch apparaat dat bestaat uit twee met elkaar verbonden propellers, de compressor en de turbine. Het is ontworpen voor verbrandingsmotoren. Dit apparaat is ontworpen om de motor te stimuleren. Het verhoogt de prestaties van het volumetrisch vermogen van een motor. Het principe bestaat uit de werking van een turbine. Om meer lucht in de motor te brengen, gebruikt de turbo de energie die vrijkomt uit de uitlaatgassen. Door compressie wordt de lucht dichter, met een zeer hoge temperatuur. De rol van de turbine is een hoeveelheid samengeperste lucht te sturen. Deze lucht wordt vervolgens naar de verbrandingskamer geleid om het vermogen te verbeteren.

Oorzaken van een olielek

De belangrijkste oorzaken van een olielek in de turbo zijn talrijk. Slechte filtratie en een slecht werkend luchtafvoersysteem kunnen de schuldige zijn. Deze storing kan leiden tot een tekort aan olie. Als uw compressor vuil is, moet u de vuile onderdelen reinigen en het oliefilter en het luchtfilter vervangen. Als er een lek is tussen uw motor en de turbine, is het noodzakelijk de defecte afdichtingen te vervangen. Bij hoge temperaturen wordt de olie omgezet in cokes. In dat geval moeten de filters en de turbo worden vervangen. Indien de carterventilatie, het uitlaatsysteem en het luchtfilter verstopt zijn, is het raadzaam deze te vervangen. Als het uitlaat- of inlaatspruitstuk verstopt is, kunt u het het beste grondig reinigen.

Onderhoud om olielekkage van de turbo te voorkomen

Om de turbo goed te laten werken, moet u hem smeren met motorolie. Controleer de toestand van de turbo regelmatig om lekkage te voorkomen. Demonteer daartoe de inlaat- of uitlaatspruitstukken en controleer het uiterlijk van de compressor- en turbinewielen. Zorg ervoor dat er geen metaaldeeltjes in de turbo terechtkomen. Anders zal het beschadigen. Merk op dat olielekkage meestal optreedt bij de afdichtingen, vooral als u siliconen gebruikt. De siliconen kunnen loskomen en de oliedoorgang blokkeren. Het gebruik van de juiste compressor, ringen, afdichtingen en behuizingen is zeer belangrijk. Zorg ervoor dat de katalysator en het roetfilter niet verstopt zijn. Controleer regelmatig uw oliedruk en oliepeil.

Plan du site